Kopgroep

Deze website wordt mogelijk gemaakt door de Kopgroep, een eigen initiatief van particuliere gebruikers van de speed pedelec, met de nodige ervaring en opgebouwde kennis over het onderwerp. Een kleine voorstelronde.

Hans Stumpel

Rijdt SP sinds: 2014.
Vier jaar geleden bedacht ik dat voor woon/werk verkeer ik af wilde van het automatisme om me met behulp van een verbrandingsmotor te verplaatsen. Na onderzoek van allerlei alternatieven, van OV tot en met vol-elektrische vervoermiddelen, kwam ik uit bij de SP vanwege het actieve karakter ervan, de aantrekkelijke routes en de geringe ecologische voetafdruk. Sinds de SP zie ik dat de “fiets”-eigenschappen van de SP dreigen te verdwijnen en het meer een brommer lijkt te worden. Daarmee wordt het gebruik op de weg gevaarlijker. Deze tendens bedreigt het potentieel van dit fantastische vervoermiddel, daarom ben ik lid van de Kopgroep om te helpen dit tij te keren.

Loes Zwaard – Kopgroeplid

Rijdt SP sinds: 2014.

Ik fiets al mijn hele werkzame leven van hot naar her. In de bijna 4 jaar met een Speed Pedelec bijna 26.000 km gefietst, nu op een Flyer 14 om dit voor werk te kunnen blijven doen en met de auto te kunnen concurreren. Het is gezond om te fietsen, geen parkeerproblemen en vaak ben ik sneller dan de auto of het openbaar vervoer. Nu heb ik geen vaste route omdat ik studenten bij bedrijven bezoek. Graag fiets ik op paden tussen de diverse steden. Dat is mooi, veilig en snel omdat er geen stoplichten zijn. Dat zou niet meer mogen sinds de nieuwe regels. Ik ben bovendien ook een vrouw zodat ik van die kant een ander geluid kan laten horen.

Martin de Vries – Organisator

Rijdt SP sinds: 2015.
“Ik rijd zoveel mogelijk woon-werk (23 km) met mijn speed-pedelec, omdat het gezond, duurzaam en leuk is om te doen. Het is één van de oplossingen om mobiliteit duurzamer te maken. De wetgeving dient daarom aangepast te worden om de speed-pedelec een veilige plek tussen het andere verkeer te geven, plus het gebruik ervan te stimuleren.”

Raymond Comvalius – ICT

Rijdt SP sinds: 2014.

“Vanaf het eerste moment was ik overtuigd van de mogelijkheden van de speed-pedelec als vervanging van de auto voor woon-werkverkeer. Mijn grenzen heb ik hierbij diverse malen verlegd: de enkele reis ging van 25 naar 38 naar zelfs 46 kilometer. In het eerste jaar op deze fiets verloor ik onbedoeld 15 kilo, één van de fysieke voordelen van de speed pedelec. De verandering in de wetgeving was voor mij een enorme teleurstelling, omdat speed pedelecs zich in mijn opinie op geen enkele manier te kwalificeren zijn als bromfiets. Mijn inzet voor de kopgroep richt zich dan ook met name op de erkenning van de speed pedelec als ‘snelle fiets’ voor ons als fietsers.

Regnier Schouwenburg

Rijdt SP sinds: 2016.
“Dagelijks rijd ik 60 km voor werk. De huidige wetgeving is in mijn ogen op veel locaties gevaarlijk. Ik zou graag willen dat wij als speedpedelec-rijders ons verenigen om beter gehoord te worden. De kopgroep is hier perfect voor.”